Direct Channel | Forma przesyłki marketingowej, a jej skuteczność. Koperty
18361
single,single-post,postid-18361,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.1.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

Forma przesyłki marketingowej, a jej skuteczność. Koperty

wwf-srebrny-klub-slash

25 Kwi Forma przesyłki marketingowej, a jej skuteczność. Koperty

Nie oceniaj książki po okładce – to stwierdzenie w direct marketingu się nie sprawdza. Pierwszą bowiem rzeczą, jaką oceni konsument po wyjęciu przesyłki ze swojej skrzynki pocztowej, jest jej ocena wizualna. Od tzw. pierwszego wrażenia zależy, czy przesyłkę otworzy, czy wyrzuci ją do kosza.  Jaki zatem  wpływ może mieć forma przesyłki, na skuteczność jej otwarcia?  Które przesyłki otwieramy chętniej, a które pomijamy?  Jakie są wady i zalety konkretnych form przesyłek: kopert bąbelkowych, przesyłek foliowych, kopert, selfmailerów? Na wszystkie te pytania postaramy się udzielić odpowiedzi w kolejnych tekstach. Na początek przyjrzymy się bliżej kopercie.

Koperta – miss popularności

Koperty to najbardziej popularne opakowania wysyłkowe, w literaturze fachowej nazywane Outer Envelope (OE). Pamiętajmy jednak, że najbardziej popularne, nie oznacza najbardziej skuteczne. Na popularność koperty składają się dwa elementy: najniższe koszty produkcji koperty w porównaniu do innych opakowań oraz najniższe koszty insertowania elementów do tego opakowania wysyłkowego. W zależności od nakładu i stopnia uszlachetnienia wyróżniamy dwa rodzaje koperty: z tzw. przedruku (nadruk na czystej, wcześniej wyprodukowanej w dużym nakładzie kopercie), oraz koperty z tzw. arkusza (koperty produkowane od zera).

Zalety i wady kopert z przedruku

Ten rodzaj koperty stosuje się najczęściej, gdy nakład wysyłanych przesyłek jest niewielki, właśnie z uwagi na ich niski koszt produkcji. Przy wyższych nakładach – powyżej 40 tyś. sztuk – warto wziąć pod uwagę druk koperty z arkusza.  Co oznacza niewielki? Dla jednych jest to 100 szt., dla innych 1000, jeszcze dla innych 40 tyś. szt. Dla każdego z tych wolumenów koperta z przedruku wydaje się być najbardziej optymalna. W naszej opinii 40 tys. sztuk to jest wolumen, który jest na granicy opłacalności produkcji kopert z przedruku  z arkusza.

Koperty z przedruku mają swoje ograniczenia:

  • Można zadrukować jedynie 70% ich powierzchni. Oczywiście powierzchnia zadruku koperty ma wpływ na jej końcową cenę.
  • Koperty z przedruku robi się z gotowych kopert, a te zazwyczaj są z papierów niepowlekanych o gramaturze 80 g. Jeżeli więc chcemy uzyskać spektakularny efekt, to ta technologia do tego się nie nadaje.
  • Koperty z przedruku wykorzystuje się najczęściej w przypadku kopert z korespondencją transakcyjną, jak np. faktury, umowy, windykacja. Zatem skojarzenia adresata z tą formą przesyłki są raczej negatywne. Należy ten fakt uwzględnić podczas podejmowania decyzji. Jeżeli chcemy przesłać treści transakcyjne, to koperta z przedruku jest słusznym wyborem. Jeżeli chcemy przesłać treści marketingowe, promocyjne, to sugerujemy odciąć się od wyżej opisanych skojarzeń.

Koperty z przedruku mają sporo zalet:

  • Stosunkowo niski koszt produkcji.
  • Szybki czas realizacji – nawet kilkadziesiąt tysięcy kopert można wyprodukować w kilka dni roboczych.
  • Możliwość dwustronnego zadruku koperty w opcji full kolor (4/4). Zatem koperta może wyglądać niestandardowo, jeżeli tego potrzebujemy.

 

Formaty kopert

  • Koperty DL – format koperty 110×220 mm. Aby zainsertować do takiego formatu klasyczne formaty A4 (297x210mm), należy je złamać dwukrotnie. Nie zawsze służy to insertom (nie każda grafika insertów się do tego nadaje). Zauważcie również, że różnica między szerokością A4 i szerokością koperty DL, to jedynie 10 mm. Oznacza to, że taki format nadaje się jedynie do kopertowania ręcznego, czyli droższego niż maszynowe, więc ten format stosujemy raczej do bardzo małych nakładów – powiedzmy do 3000 szt. Co jeżeli mamy większy wolumen do wysyłki? Musimy sięgnąć po kopertę C6/C5
  • Koperty C6/C5 – format koperty 114×229 mm. Nieznany szerzej format na rynku, a daje wiele korzyści. Głównie kosztowych, ale też terminowych. Różni się od koperty DL nieznacznie formatem, ale ta różnica pozwala kopertować inserty maszynowo. Jest więcej luzu w porównaniu do standardowej szerokości A4 i dzięki temu maszyny kopertujące rzadziej się zacinają, bo mają większą tolerancję błędu. Również w tym przypadku inserty z formatu A4 muszą być falcowane (składane) do formatu DL. Jest to koperta najczęściej wykorzystywana w korespondencji transakcyjnej. Uważajcie na ten fakt, zwłaszcza kiedy chcecie ją wykorzystać do przesyłek marketingowych.
  • Koperty C5 – format koperty 162×229 mm. Jeżeli miałbym jakiś format koperty rekomendować, to właśnie ten. Standardowe formaty A4 łamie się jednokrotnie, co wpływa na koszt i estetykę insertów. Format wyróżnia się w korespondencji wielkością w stosunku do wyżej wymienionych najczęściej stosowanych formatów. Powierzchnia koperty jest na tyle duża, że już na tym poziomie korespondencji możemy rozpocząć komunikację. Koperta C5 jest niewiele droższa od formatu C6/5, A wielkość koperty ma znaczenie w procesie zainteresowania i otwierania koperty.
  • koperty C4 – format koperty 229×324 mm. To format koperty, którego nie polecamy. Czasami jego wykorzystanie ma uzasadnienie np. w przypadku wielostronicowych insertów w formacie A4 (katalogi, czasopisma, raporty, umowy itp), których nie można złamać lub jest ich tyle, że łamanie jest nieopłacalne. Zauważmy jednak, że bardzo dużo skrzynek pocztowych jest nieprzystosowana do takich formatów i listonosz jest zmuszony do rulowania ich, lub co gorsza do składania ich na pół. W tym przypadku inserty na pewno ucierpią na jakości.

Czy opłaca się wysyłać korespondencję w kopertach? Zdecydowanie tak. Czy są opakowania wysyłkowe, które opłacają się bardziej? Zdecydowanie tak. Koperty zajmują dalekie miejsca w rankingach opakowań jeśli chodzi o skuteczność i otwieralność mailingów.  Ale o tym w kolejnych artykułach.

Chcesz skonsultować produkcję kopert, wycenić je? Wyślij maila: mgoral@directchannel.pl